За по-лесно учене започнете с разделянето на учебното съдържание на лесно усвоими дялове и се опитайте да го структурирате логически според темата. Установете взаимовръзките и потърсете закономерностите. Направете паралел между вече познатото и новата област от проблеми. Свържете току-що наученото по даден предмет с други предмети.
За по-малките ученици
По време на усвояването обръщайте внимание на яснотата и недвусмислеността. Съдържание, разбрано наполовина, и неясните изложения ще бъдат забравени само след няколко часа.
Пригодете темпото на учене към индивидуалните си способности. Избягвайте подценяването и надценяването. Не се занимавайте дни наред със сходни учебни съдържания. Сменяйте методите и темите, за да не се стига до отегчаване. Противодействайте на скуката, като поднасяте учебното съдържание винаги в нови форми и вариации, създавайте нови стимули (награди) и търсете аналогии.
Опитайте се да забравяте нерационалната, ненужната информация. Не говорете повече за нея! Отстранете от зрителното си поле смущаващите, възбуждащите спомени предмети. Учете при предметно насочена мотивация, за да не блокира паметта ви от странична информация.
Натрупване на нова информация
Как точно протича забравянето (… това ужасно нещо) не е известно. Във всеки случай то не е някакво пасивно изчезване и се дължи не на “дупки” в структурата на главния мозък, а трябва да се обясни на първо място чрез “натрупване на нова информация”. Така например по време на сън забравяме по-малко, отколкото в будно състяние, когато сме принудени непрекъснато да приемаме и да обработваме нови неща. По този начин се измества желаната информация. Казано простичко, ако върху нас не се сипеха непрекъснато нови впечатления, бихме имали идеална памет. Това се дължи на факта, че новата информация измества старата, вече “неупотребявана” такава.
Забаравяме тогава, когато не използваме вече наученото.
Забравянето по принцип е функция на времето. И така, колкото повече време е изминало от момента, когато сме научили 100% от дадено учебно съдържание, толкова по-малко помним все още от него. Когато сме овладели дадено учебно съдържание на 100%, по-нататъшното учене (преучването) не носи полза. Повторението е целесъобразно едва когато кривата на запомнянето спадне. Ето защо са изключително полезни почивки от около два дни.
Не започвайте да преговаряте прекалено рано!
След точно установяване на запомнянето можете да започнете разумно с упражняване на “вече забравеното”. Всяка информация оставя следи. Затова се разбира, че при повторно заучаване на забравеното учебно съдържание, ще ви е необходимо по-малко време и повторение, отколкото при първоначалното заучаване.
За да учите по-лесно, имайте предвид и че:
• Два последователни учебни процеса (без достатъчна почивка) си пречат взаимно.
• Сходни учебни съдържания са причина за объркване.
• Желанието за учене спада при многократно повторение.